Logo

Most na Kalemegdanu

Blog

Maj – Novembar 2009. godine

Plato kod spomenika Narodnih heroja

U saradnji sa dvojicom umetnika svetskog renomea, Ričardom Dikonom i Mrđanom Bajićem, JP „Beogradska tvrđava“ pokrenulo je Projekat za izradu nove pešačke komunikacije – Pasarele nad donjogradskim bulevarom, koja će povezati prostor Beogradske tvrđave i deo šetališta duž Save i Dunava, kod Beton hale, preko prometnog puta – Bulevara vojvode Bojovića.

Rezultati dosadašnje realizacije Projekta prezentovani su 16. aprila 2009. godine, u okviru manifestacije „Dani Beograda“, izložbom „Most na Kalemegdanu / Kalemegdan Brigde Collaboration“ koja je bila koncepcijski pozicionirana na dve lokacije – holu Skupštine Grada Beograda i Galeriji ULUS-a u Knez Mihajlovoj ulici. Izložba je bila otvorena do 28. aprila 2009. godine.

Nakon 28. aprila 2009. godine montažna konstrukcija iz hola Skupštine grada Beograda, premeštena je na prostor Beogradske tvrđave, u neposrednu blizinu lokacije predviđene za realizaciju Pasarele, ispod Velikog stepeništa, na plato pored Spomenika Heroja, gde je ostala do početka novembra meseca.

Biografije Ričarda Dikona i Mrđana Bajića

RIČARD DIKON

www.richarddeacon.net

Ričard Dikon (Richard Deacon) rođen je 1949. godine u Bangoru u Velsu.

Studirao je na St Martin School of Art u Londonu (1969-1972) kao i na Royal College of Art (1974-1977). Dobitnik je prestižne Tarnerove nagrade (1987).

Njegova prva samostalna izložba u Londonu 1978. početak je dugog niza izlaganja na međunarodnoj sceni u Mastrihtu, Londonu, Hanoveru, Los Anđelesu, Njujorku, Kelnu…

1982. godine stvara seriju Art For Other People kojom stiče svetsku slavu. Njegovi radovi urađeni po javnoj narudžbini nalaze se u Pekingu, Tokiju, Oklandu, Torontu i San Francisku. 1996. godine je proglašen francuskim Vitezom reda umetnosti i književnosti.

Ričard Dikon spada među najznačajnije vajare svoje generacije. Često ponavlja: “Ja ne vajam, ne oblikujem, nego proizvodim.” Tačno je da ne pokušava da sakrije spojeve na svojim skulpturama. Štaviše, naglašava ih. Klinovi, šrafovi, lepak, sastavni su elementi njegovih konačnih radova.

Pedagoški rad je neprestani izvor inspiracije za Ričarda Dikona: predavao je na London Institute, na Hochschule für Angenjande Kunst u Beču a sada je profesor na Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts (ENSBA) u Parizu. Prethodnih dana održao je predavanja i na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu.

MRĐAN BAJIĆ

www.mrdjanbajic.com

Mrđan Bajić je rođen 1957. godine u Beogradu.

Fakultet likovnih umetnosti i magistarske studije završava 1983. godine, odsek vajarstvo. Asistent postaje na istom fakultetu 1985. godine a zvanje vanrednog profesora stiče 1997. godine.

Bajić je svojim najranijim samostalnim izložbama crteža i skulptura 1983, prvi u svojoj generaciji, počeo razgradnju konvencionalnog medijumskog plana skulpture, izvan tradicionalističkog, normativnog prosedea – i tako izbio u sam vrh onih mladih umetnika koji su konačno doprineli narušavanju granica između kulture, kontrakulture i supkulture. Bajićeva skulptura je, tako, početkom osamdesetih godina bila jedan od označitelja koncepcijskog i ideološkog postmodernog prevrata u srpskoj umetnosti. On je tom prevratu doprineo preciznošću sinkretičke misli, bogatstvom imaginacije i naglašenom fikcionalnošću….

Ako se skulpturi u jednom istorijskom trenutku modernizma mogao oduzeti “suvišni podatak”, sada joj se mogao dodati: upotrebom, uslovno rečeno, tradicionalnih medija, počeo je proces razaranja premisa tog istog medija. A upravo to je Mrđan Bajić i uradio.”

Mrđan Bajić je samostalno izlagao u mnogim evropskim gradovima (Beograd, Zagreb, Ljubljana, Pariz, Stokholm, Krakov), a takođe su njegovi radovi viđeni i na grupnim izložbama u Rimu, Njujorku, Sidneju, Krakovu, Parizu, Gracu, Kopenhagenu, Veneciji, Monaku i Solunu.

Godine 2002. Mrđan Bajić je učestvovao na 25. bijenalu u Sao Paolu sa projektom Jugomuzej. Godine 2007. nastupa na 52. bijenalu vizuelnih umetnosti, gde predstavlja Srbiju projektom “Riset” (Reset).